Först ut är våra anläggningar i Kåge och Sävar, där vi har installerat fyra respektive två in- och utcheckningskiosker. Detta möjliggör för chaufförer att köra direkt till rätt lastzon utan att behöva passera kontoret. Information om lastzon tillhandahålls i förväg och är självklart digitaliserad, exempelvis via vår integration med molntjänsten C-Load.
Smidig och säker process
Systemet fungerar så att chauffören ankomstregistrerar sig vid den angivna lastzonen genom att använda den lastreferens som erhållits i förväg, samt uppger sitt registreringsnummer. När utlastningen är redo att ta emot fordonet ges tillträde till området och fordonet lastas omedelbart.
Denna lösning förbättrar säkerheten för chaufförerna, eftersom de inte behöver vistas onödigt nära utlastningstruckarna.
Efter lastning återvänder chauffören till in- och utcheckningskiosken för att återigen uppge sin lastreferens. Därefter skrivs fraktsedeln eller CMR-dokumentet ut. Chauffören har även möjlighet att ange en e-postadress för att få dokumenten skickade direkt, exempelvis till en transportledare.
Korrekt dokumentation – varje gång
Systemet säkerställer att transportören alltid lämnar våra anläggningar med korrekta dokument. Våra datasystem genererar inte fraktsedeln eller följesedeln förrän truckföraren har markerat lasset som lastat. Eventuella ändringar som sker under lastningen inkluderas automatiskt i dokumentationen.
Nina Marklund, utlastningsadministratör på Sävar Såg, ser stora fördelar med det nya systemet:
– Det sparar mycket tid på kontoret, eftersom vi inte längre behöver hålla koll på vilka bilar som är på plats eller förbereda deras fraktsedlar. Dessutom slipper vi förbereda dokument för kvällsleveranser, eftersom allt skapas automatiskt. Och viktigast av allt – vi vet att dokumenten alltid blir korrekta, så inget behöver korrigeras i efterhand.