Jobbar med ständiga förbättringar – för kundens bästa

På Norra Timber ligger ett stort fokus på ständiga förbättringar. Varje system, varje nyckeltal och varje process nagelfars för att optimera hela kedjan.

– Vi har ett väldigt strukturerat arbetssätt med kunden, där vi kan maximera värdet tillsammans, säger Daniel Färdeman, säljare och produktutvecklare på Norra Timber.

Text Elin Olsson Publicerad 4 november 2024

FotoVictor Lundberg

På Norra Timber samlas enorma mängder data för att optimera varje flöde i produktionen för att möta nuvarande och förändrade kundkrav.

– Allt vi gör är med utgångspunkt i kundernas behov. Det sker en ständig processuppföljning och därefter utveckling, där vi sätter mål på det värde vi vill skapa i processen. Till slut får vi en historik där vi kan följa och utvärdera utvecklingen, säger Sandra Backskog, processutvecklare på Norra Timber.

Tanken med processtänket och arbetet med ständiga förbättringar är att kunden i slutändan ska gynnas. Och för att göra det behöver det flyta på bra internt.

– Utöver all data vi samlar in och utvärderar så jobbar säljarna i nära dialog med våra kunder, där samarbete och resultat utvärderas – vad blev bra och vad kan bli bättre? Det är ett utvecklingsarbete som sker tillsammans med både våra industrier och säljarna, men så klart också över hela flödet inom Norra Skog, inte minst med avdelningen för virkesaffärer, säger Sandra Backskog.

Daniel Färdeman är säljare och produktutvecklare på Norra Timber. Han menar att arbetet med kunden sker som ett team i en lång kedja.

– Ja, det gäller att ständigt följa försäljningsprocessen och även följa upp när saker har gått fel. Vad har gått fel, hur mycket kostar det, vilken är reklamationsanledningen och hur kan vi minimera skadan? Ständiga förbättringar är ett vitt begrepp, men jag ser det som att vi ständigt vill maximera kundvärdet, säger han och tillägger:

– Tillsammans med kunden kan vi hela tiden hitta ständiga förbättringar. Kan vi få till en billigare frakt till exempel? Det finns ofta småsaker som gör att vi tillsammans kan maximera värdet.

Daniel Färdeman, säljare och produktutvecklare, Norra Timber

Säljarna på Norra Timber är väldigt synkade med produktionen. Allt bygger på prognoser, som hur mycket virke som ska komma in till sågverket vid en given tidpunkt.

– Vi vet på ett ungefär hur det kommer se ut, men vi har ingen detaljdata på vilka timmerklasser som kommer in. Ibland måste vi justera och parera för att få ihop en bra affär när prognosen inte riktigt stämmer. Men det mesta går att lösa med gott samarbete, säger Daniel Färdeman.

Han säger att den nya tekniken på Norra Timbers sågverk skapar stora möjligheter att anpassa sig efter kundernas önskemål. Datortomografer röntgar varje stock för att se vad den bäst kan användas till och var kvistarna sitter – och utifrån scanningens resultat sågas stocken så att maximalt med trä kan utvinnas.

– När det gäller till exempel paneler vill man inte ha så kallade toppbrott på dem, för då uppstår en stor svart fläck på brädan. Det vill de flesta inte köpa. Men vissa kunder kanske jobbar med limmat och skarvat, vilket innebär att de kan kapa bort den skadade biten och använda brädan ändå. Då gäller det att vi scannar rätt och lägger stocken i rätt hög så att den kan användas till rätt kund. Det går aldrig att göra alla hundra procent nöjda, men på det här sättet kan vi maximera värdet för hela portföljen, säger han.

ISO 9001 och 14001

Vi innehar kvalitets- och miljöcertifieringarna ISO 9001 och 14001.

ISO 9001
ISO 9001 är en internationell standard för kvalitetsledningssystem som hjälper oss säkerställa att våra produkter uppfyller kundkrav och håller hög kvalitet. Standarden fokuserar på processutveckling och effektivitet. 

ISO 14001
ISO 14001 är en internationell standard för miljöledningssystem. Den hjälper oss att minska vår miljöpåverkan och förbättra vårt hållbarhetsarbete.

 

Båda certifieringarna utfärdas av ett certifieringsbolag genom årliga revisioner.