Som en specialiserad aktör inom sjötransport av skogsprodukter har Norlat byggt upp en imponerande meritlista sedan 1990-talet.
– Vi har ett starkt teamwork inom Norlat och ett nära samarbete med våra kunder, där vi alltid strävar efter att vara lösningsorienterade, flexibla och hands-on, säger Patrik Patriksson.
Norlat har valt att fokusera på de marknader där behovet av trävaror är störst, som Nordafrika och Nordamerika, och expanderar nu även till Storbritannien. Från och med den 1 september är Norlat en del av den danska rederikoncernen D/S Norden, vilket kommer att ge Norlat tillgång till över 500 fartyg i olika storlekar.
– Det här ger en ökad styrka till Norlat för att framåt kunna bredda vårt erbjudande och service till i synnerhet skogsindustrin. Vi ser många positiva synergier med att ingå i en större grupp med tillgång till många fartyg och fler laster i omlopp att kombinera trafiken med, säger Patrik Patriksson.
Utmaningar i hamn
Arbetet med sjötransport är inte utan sina utmaningar, särskilt när det gäller effektiviteten i olika hamnar. Norlat påpekar att en av de största utmaningarna är att minimera tiden i hamn, eftersom varje minut är dyrbar. Detta är särskilt utmanande i Sverige, där fackföreningar är starka och övertidsarbete bygger på frivillighet, vilket kan skapa flaskhalsar i form av långsamma hamnar.
– Vi måste kämpa för att svenska sågverk ska kunna exportera så konkurrenskraftigt som möjligt och inte förlora mark till andra länder, förklarar Patrik Patriksson.
Trots utmaningarna med bristande effektivitet i hamnarna ser Norlat positivt på framtiden.
– Vårt partnerskap med Norra Timber är starkt och bygger på lång erfarenhet och ömsesidig förståelse. Tillsammans ser vi fram emot att fortsätta utvecklas och nå gemensamma framgångar på den globala marknaden, säger Patrik Patriksson.